Opinnäytteet: Aloittain

• viitetiedot Aaltodocissa alkaen vuodesta 2014
  • 2020 alkaen arkistoitu vain sähköisesti
  • kokoteksti luettavissa, mikäli tekijä on antanut julkaisuluvan
  • Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun sekä sen edeltäjän Taideteollisen korkeakoulun painetut maisterin opinnäytteet luetteloitu Aalto-Primoon vuoteen 2016 asti
  • painetut työt Oppimiskeskuksen suljetussa arkistossa
  • viitetiedot: Aalto-Primo | Aaltodoc

Diplomityöt:

• viitetiedot Aaltodocissa alkaen vuodesta 1900
  • 2017 siirrytty vaiheittain  sähköiseen arkistointiin
  • painetut työt vuosilta 1960-2014 digitoitu
  • jäljellä olevat painetut työt Oppimiskeskuksen suljetussa arkistossa
  • viitetiedot: Aaltodoc | Aalto-Primo

• arkistoidaan vain sähköisenä
  • vanhat työt digitoitu

• ARTS - ei lisensiaatintöitä
  • vanhat Arkkitehtuurin laitoksen ja Taideteollisen korkeakoulun lisensiaatintyöt painettuna arkistossa

• arkistoidaan vain sähköisenä
  • vanhat työt digitoitu

• kokoteksti luettavissa, mikäli tekijä on antanut julkaisuluvan
  • viitetiedot: Aaltodoc | eDiss (1937-2013)

• viitetiedot: Aaltodoc

• viitetiedot: Aaltodoc

Aineiston haku Aaltodocissa

Perushaku

Perushaussa haku kohdistuu Aaltodocin tietueiden kaikkiin kuvailutietokenttiin, tiivistelmiin ja Aaltodocissa julkaistujen kokotekstitiedostojen sisältöön.

Kokoelman selaus

Aaltodocin aineistoja voi selata julkaisuajankohdan, tekijän, otsikon, asiasanojen ja laitoksen mukaan. Selata voi joko koko Aaltodocin kokoelmaa tai valita jonkin alakokoelmista selauksen kohteeksi.

Hakulausekkeen rakentaminen

Voit yhdistää hakutermejä sekä laajentaa tai rajata hakuasi käyttämällä Boolen operaattoreita AND, OR ja NOT. Kirjoita operaattorit aina isoilla kirjaimilla.

• Haulla sustainable AND fashion hakutulokseen valikoituvat viitteet, joissa esiintyvät molemmat sanat.
  • Haulla sustainable OR environmental hakutulokseen valikoituvat viitteet, joissa esiintyvät molemmat tai jompi kumpi käytetyistä hakusanoista. OR-operaattoria kannattaa käyttää, jos hakutermit ovat merkitykseltään lähellä toisiaan tai ovat saman käsitteen erikielisiä vastineita.
  • Haulla architecture NOT computer hakutulokseen valikoituvat viitteet, joissa esiintyy sana architecture, mutta ei lainkaan sanaa computer.
  • Jos käytät hakulausekkeessa kahta tai useampaa eri operaattoria käytä sulkumerkkejä (…). Esimerkiksi: technology AND (sustainable OR environmental).

Asteriskillä (*) voi katkaista hakusanoja. Asteriski korvaa yhden tai useamman merkin. Haulla test* hakutulokseen valikoituvat viitteet, joissa esiintyvät sanat testit, testaaja, testaus, jne.
Kysymysmerkki (?) korvaa yhden merkin hakusanasta, mikä mahdollistaa useamman sanamuodon hakemisen kerralla. Haulla wom?n hakutulokseen valikoituvat viitteet, joissa esiintyvät sanat woman ja women.
Lainausmerkkejä ("...") käytetään kun haetaan tietyn fraasin tai sanaliiton sisältämiä aineistoja. Haulla "global warming" hakutulokseen valikoituvat viitteet, joissa sanat global ja warming esiintyvät aina peräkkäin.

Miten tilata painettu opinnäyte Oppimiskeskuksen suljetusta arkistosta?

Painettujen opinnäytteiden arkistokappaleet sijaitsevat Harald Herlin -oppimiskeskuksen suljetussa arkistossa. Opinnäytteitä voi lukea Oppimiskeskuksen tiloissa. Opinnäytteitä ei anneta lainaan tai kaukolainata muille kirjastoille.

Tilaa arkistossa oleva opinnäyte luettavaksi seuraavasti:

• lähetä haluamasi opinnäytteen tiedot (tekijä, otsikko ja julkaisuvuosi) sähköpostitse osoitteeseen oppimiskeskus [at] aalto.fi
  • arkistosta haettu aineisto on luettavissa Oppimiskeskuksessa seuraavana arkipäivänä klo 12 jälkeen, ellei toisin sovita

Miten voin lukea sähköisiä opinnäytteitä, joita ei ole julkaistu Aaltodocissa?

Opinnäytteitä, joita ei ole julkaistu Aaltodocissa, voi tulla lukemaan paikan päälle Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskukseen. Tarkista yhteystietomme ja aukioloajat verkkosivuiltamme. I Harald Herlin -oppimiskeskus

Kandidaatintyöt

Lukittuja kandidaatintöitä voi lukea Oppimiskeskuksen työasemilla. Aalto-yliopiston henkilökunta voi avata ja lukea lukittuja kandidaatintöitä myös kirjautumalla sisään Aaltodociin omilla Aalto-tunnuksilla.

Maisterivaiheen opinnäytteet, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat

Sähköisiä maisteri- ja lisensiaatintöitä sekä väitöskirjoja, joita ei ole julkaistu Aaltodocissa, on mahdollista lukea Aalto Thesis Database-etätyöpöytäyhteyden kautta. I Aalto Thesis Database -ohje

Opinnäytteen pyytäminen Oppimiskeskuksesta

Sähköisiä opinnäytteitä, joita ei ole julkaistu Aaltodocissa tai joiden tiedosto on lukittu, voi myös pyytää sähköpostitse Oppimiskeskuksen asiakaspalvelusta. Sähköpostiosoitteemme on oppimiskeskus [at] aalto.fi. Huomioithan, että opinnäytteitä lähetetään vain henkilöasiakkaille. Viestissä tulee mainita opinnäytteen tekijän nimi, otsikko ja julkaisuvuosi.