E-kirjaopas: Ebook Central

Yleistä

Aalto-yliopiston käytöön on ostettu Proquest Ebook Central Academic Complete  -e-kirjakokoelma (noin 187 000 kirjaa eri tieteenaloilta).

Kokoelmaan voidaan ostaa  myös yksittäisiä kirjoja kaikilta Aalto-yliopiston tutkimus- ja opetusaloilta.

Ebook Central pikahaku

Ebook Central

Käyttäjätili

Henkilökohtainen käyttäjätili: Kyllä

• Oma kirjahylly
  • Kirjojen lataaminen omalle koneelle offline
  • Alleviivaukset ja muistiinpanot
  • Varauksen tekeminen (Place Hold) toisella asiakkaalla käytössä olevaan kirjaan. Varauksen tekeminen edellyttää, että käyttäjätilin kohtaan "wait list email" on lisätty sähköpostiosoite, johon ilmoitus kirjan vapautumisesta lähetetään. Tarkemmat ohjeet varauksen tekemiseen ProQuest Ebook Central Wait List

Muistiinpanojen tekeminen kirjaan

Muistiinpanojen tekeminen edellyttää käyttäjätunnuksen luomista Ebook Centraliin ja palveluun kirjautumista.

Avaa kirja ja klikkaa sivun yläreunassa sijaitsevaa Add note-kuvaketta.

Voit myös tehdä alleviivauksia klikkaamalla Highlight-kuvaketta.

Kirjojen käyttäminen

Löytyvätkö e-kirjat Aalto-Primosta: Kyllä

Käyttölisenssi: Kirjasta riippuen yksi/ kolme/ rajattomasti yhtäaikaisia lukijoita TAI Lukuoikeusmalli (Non-Linear access model)

Lukuoikeus-mallilssa kullekin e-kirjalle on ostettu 12 kuukauden tilauskaudeksi tietty määrä käyttöoikeutta, tavallisimmin 325 lainapäivää. Kun käyttöoikeus on kulutettu loppuun, e-kirja joko poistetaan kokoelmasta väliaikaisesti tai käyttöoikeutta ostetaan lisää riippuen kirjan hinnoittelusta.

Käyttäminen kampusverkon ulkopuolella (vain aaltolaisille): Kyllä, suoraan Aalto-Primon e-kirjalinkistä

Digital Rights Management (DRM) -suojattu e-kirja: Kirjasta riippuen kyllä tai ei

Apua Ebook Central kirjojen käyttämiseen:

Offline-käyttö

Lataaminen omalle tietokoneelle: Kyllä, e-kirjan lataamisen edellytyksenä on, että laitteelle on asennettu soveltuva ohjelma:

• E-kirjan tiedostomuoto: ePUB
  • Ohjelmavaatimus: Adobe Digital Editions
  • Lataaminen edellyttää henkilökohtaisen Ebook Central -tilin luomista ja Adobe ID-tunnusta
  • Lukuaika: 1-7 päivää

Lataaminen älypuhelimelle tai tabletille: Kyllä, mikäli kustantaja on sallinut kirjan latauksen

• Ladattavissa iOS- ja Android-laitteille
  • Ohjelmavaatimus: Adobe Digital Editions app
  • Lataaminen edellyttää henkilökohtaisen Ebook Central-tilin luomista ja Adobe ID-tunnusta
  • Lukuaika: 1-7 päivää

Lataaminen e-kirjan lukulaitteelle: Kyllä, mikäli kustantaja on sallinut kirjan latauksen ja laite tukee e-kirjan formaattia

Tulostus ja kopiointi

Voit tulostaa ja kopioida osan kirjan sisällöstä henkilökohtaiseen tutkimus- ja opiskelukäyttöön. Kirjakohtaiset tulostus- ja kopiointimäärät näet klikkaamalla e-kirjan otsikkoa Ebook Central verkkosivulla.