E-kirjaopas: Ebook Central

Yleistä

Aalto-yliopiston käytöön on ostettu Proquest Ebook Central Academic Complete  -e-kirjakokoelma (noin 187 000 kirjaa eri tieteenaloilta).

Kokoelmaan voidaan ostaa  myös yksittäisiä kirjoja kaikilta Aalto-yliopiston tutkimus- ja opetusaloilta.

Ebook Central pikahaku

Ebook Central

Käyttäjätili

Henkilökohtainen käyttäjätili: Kyllä

• Oma kirjahylly
  • Kirjojen lataaminen omalle koneelle off-line
  • Alleviivaukset ja muistiinpanot

Muistiinpanojen tekeminen kirjaan

Muistiinpanojen tekeminen edellyttää käyttäjätunnuksen luomista Ebook Centraliin ja palveluun kirjautumista.

Avaa kirja ja klikkaa sivun yläreunassa sijaitsevaa Add note-kuvaketta.

Voit myös tehdä alleviivauksia klikkaamalla Highlight-kuvaketta.

Kirjojen käyttäminen

Löytyvätkö e-kirjat Aalto-Primosta: Kyllä

Käyttölisenssi: Kirjasta riippuen yksi/ kolme/ rajattomasti yhtäaikaisia lukijoita TAI Lukuoikeusmalli (Non-Linear access model)

Lukuoikeus-mallilssa kullekin e-kirjalle on ostettu 12 kuukauden tilauskaudeksi tietty määrä käyttöoikeutta, tavallisimmin 325 lainapäivää. Kun käyttöoikeus on kulutettu loppuun, e-kirja joko poistetaan kokoelmasta väliaikaisesti tai käyttöoikeutta ostetaan lisää riippuen kirjan hinnoittelusta.

Käyttäminen kampusverkon ulkopuolella (vain aaltolaisille): Kyllä, suoraan Aalto-Primon e-kirjalinkistä

Digital Rights Management (DRM) -suojattu e-kirja: Kirjasta riippuen kyllä tai ei

Apua Ebook Central kirjojen käyttämiseen:

Offline-käyttö

Lataaminen omalle tietokoneelle: Kyllä, e-kirjan lataamisen edellytyksenä on, että laitteelle on asennettu soveltuva ohjelma:

• E-kirjan tiedostomuoto: ePUB
  • Ohjelmavaatimus: Adobe Digital Editions
  • Lataaminen edellyttää henkilökohtaisen Ebook Central -tilin luomista ja Adobe ID-tunnusta
  • Lukuaika: 1-7 päivää

Lataaminen älypuhelimelle tai tabletille: Kyllä, mikäli kustantaja on sallinut kirjan latauksen

• Ladattavissa iOS- ja Android-laitteille
  • Ohjelmavaatimus: Adobe Digital Editions app
  • Lataaminen edellyttää henkilökohtaisen Ebook Central-tilin luomista ja Adobe ID-tunnusta
  • Lukuaika: 1-7 päivää

Lataaminen e-kirjan lukulaitteelle: Kyllä, mikäli kustantaja on sallinut kirjan latauksen ja laite tukee e-kirjan formaattia

Tulostus ja kopiointi

Voit tulostaa ja kopioida osan kirjan sisällöstä henkilökohtaiseen tutkimus- ja opiskelukäyttöön. Kirjakohtaiset tulostus- ja kopiointimäärät näet klikkaamalla e-kirjan otsikkoa Ebook Central verkkosivulla.