Visual Resources Centre: Grafiikka ja kuvitus

Grafiikan ja kuvituksen kuva-aineistot

Grafiikan kuva-aineistoissa on käytettävissä kirjastojen, arkistojen ja museoiden digitoituja aineistoja, kuten postereita, kuvituksia, taidegrafiikkaa ja pienpainatteita. Aineistossa on myös mainontaan, typografiaan, animaatioon sekä informaatiografiikkaan liittyviä työkaluja ja kuvatiedonläheitä. ARTstor-kuvatietokannan MoMAn kokoelmassa on myös julistetaidetta ja graafista suunnittelua.

Aineistot, joissa on lukon kuva  on käytettävissä Aalto-yliopiston verkossa ja etäkäytettävissä Aalto-yliopiston käyttäjätunnuksilla.

Aineistot, joissa on sydämen kuva sisältävät kokonaan tai osittain vapaaseen käyttöön lisensoitua aineistoa.

Tustustu aina kunkin palvelun ja yksittäisen kuvan käyttöoikeuksiin tarkasti, jotta määritellyt oikeudet riittävät omaan käyttötarkoitukseesi.

Painetut erikoiskokoelmat

Aalto-yliopiston arkiston kokoelmaan kuuluu arvokas kokoelma yliopiston vanhinta opetuksessa käytettyä painettua aineistoa, ns. rariteetteja erityisesti arkkitehtuurin ja taiteen aloilta. Kokoelma sisältää runsaasti kuvitettuja painettuja kirjoja ja mallikuvasalkkuja 1800-luvun lopusta ja 1900-luvun alusta. Kokoelmaa on käytetty taiteen, arkkitehtuurin ja taideteollisten alojen opetuksessa Teknillisen korkeakoulun arkkitehtuurin laitoksella sekä Taideteollisessa oppilaitoksessa. Erikoiskokoelmassa on runsaasti aineistoa esimerkiksi 1900-luvun alun koristetaiteesta ja ornamentiikasta, arkkitehtuurista ja kuvataiteesta. Aineisto on hyödyllinen esimerkiksi kuvituksesta, graafisesta suunnittelusta, muodista ja tekstiilisuunnittelusta ja arkkitehtuurista kiinnostuneille. Kokoelmaan voi tutustua sopimuksesta VRC-palvelussa.

Grafiikka ja kuvitus

Europeana