Visual Resources Centre: Kuva-aineistot

Kuva-aineistot

Kuvahakukoneita

Kuvien etsiminen on yksi yleisimmistä hauista internetissä. Kuvien hakemiseen tarkoitettuja edistyneempiä hakukoneita kannattaa hyödyntää silloin kun haluaa etsiä vaikkapa tietyn kokoisia tai värisiä kuvia, tai kun haluaa löytää kuvan, jota voi käyttää johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen. Joissakin kuvahakukoneissa voi määritellä esimerkiksi mikä Creative Commons-lisenssi haettavalla kuvalla pitäisi olla. Voit myös tarkistaa missä internetin sivuilla jokin tietty kuva esiintyy käyttämällä käänteistä kuvahakukonetta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että internetin paras kuvasisältö erityisesti taiteen ja kulttuurin aloilla ei löydy kuvahakukoneilla, koska nämä ovat usein erilaisten kuvatietokantojen ja verkkopalveluiden sisältöä, jota kuvahakukone ei löydä. Siksi on hyvä kokeilla erilaisia palveluita, joita esitellään tässä oppaassa (kts. kuva-aineistot).

Kuvahakukoneita:

Avoimet kulttuuriaineistot

Avoimilla kulttuuriaineistoilla tarkoitetaan yleisesti digitaalisessa muodossa olevia kulttuurisisältöjä tai dataa, joka on saatavilla maksutta sekä vapaasti käytettävissä, jaettavissa sekä muokattavissa. Kulttuurisisällöt voivat olla digitaalisia toisintoja alkuperäisistä teoksista, esimerkiksi kuvataiteen teoksista, valokuvista tai asiakirjoista. Museot, arkistot ja kirjastot digitoivat kokoelmiaan ja saattavat ne yhä useammin yleisön saataville korkealaatuisina digitaalisina versioina erilaisten verkkopalvelujen ja tietokantojen välityksellä. Nämä aineistot julkaistaan useimmiten avoimella lisenssillä, kuten Creative Commons -lisenssillä, tai niiden tekijänoikeudet ovat rauenneet. Kun aineisto on uudelleenkäytettävissä ilman teknisiä tai lainsäädännöllisiä rajoituksia, mahdollistetaan niiden luova yhdisteleminen ja innovatiivinen muokkaaminen. Yleisöjä kutsutaan myös mukaan rikastamaan aineistoja, esimerkiksi lisäämään arkistoaineistojen kontekstitietoja tai jakamaan aineistoista muokattuja uusia sisältöjä tai tulkintoja.

DVD-kokoelma

VRC:ssä sijaitsee myös Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen DVD-kokoelma, joka sisältää opetusohjelmia, taiteilijamuotokuvia, dokumentteja sekä lyhytelokuvia lähinnä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opetusaloilta. Kokoelmaa voi hakea Finna-tiedonhakuportaalista.

DVD-levyjä lainataan vain yksityiseen katseluun kahden viikon laina-ajalla. Lainoja voi uudistaa kaksi kertaa.

Tunnetko jo tämän kuvatietokannan?

Europeana tuo yhteen eurooppalaista kulttuuria, kuvia, esineitä, tekstiä, ääniä ja liikkuvaa kuvaa 2000 vuoden ajalta useista eri arkistoista, museoista, kirjastoista ja audiovisuaalisista kokoelmista.