Julkaisutoiminnan arviointi - bibliometriikka: Home

Tieteellisiin julkaisuihin pohjautuva arviointi

Julkaisutoiminnan arviointi - bibliometriikka

Julkaisutoiminnan arviointi Aalto-yliopistossa

Bibliometriikkaa voidaan käyttää monissa julkaisutoiminnan arvioinnin vaiheissa mittaamaan joko yksittäisen tutkijan tai laajempien yksiköiden julkaisutoiminnan näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Viittaus- ja julkaisumääriin perustuvat analyysit ovat mahdollisia työkaluja esimerkiksi rekrytoinneissa, urajärjestelmän arvioinneissa, rahoitushakemuksissa ja sisäisissä julkaisutoiminnan arvioinneissa. Viittausanalyyseilla on vaikutusta myös kaikkiin tunnetuimpiin yliopistorankingeihin. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusmallissa huomioidaan Julkaisufoorumin luokkiin perustuva julkaisujen arviointi.

Merkitse organisaatiosi oikein

Aalto-yliopiston julkaisutoiminnan arvioinnin kannalta on erittäin tärkeää, että kirjoittajat merkitsevät organisaationsa oikein kirjoittamiinsa julkaisuihin. Osoitteen tulee olla muotoa:

Department of X, Aalto University, FI-00076 AALTO, FINLAND.

Laitoksen nimi kirjoitetaan kokonaisuudessaan auki, lyhenteitä ei käytetä.

Bibliometriikkapalvelut

Aalto-yliopiston Johtamisen tietopalvelut sekä RES Avoin tiede ja ACRIS -tiimi tarjoavat bibliometrista osaamistaan Aalto-yliopiston tutkijoiden käyttöön tekemällä palveluna bibliometrisia julkaisuanalyyseja, joilla kartoitetaan tieteellisen julkaisutoiminnan vaikuttavuutta ja näkyvyyttä. Julkaisuanalyysejä hyödynnetään myös Tenure Track -rekrytoinneissa sekä urapolkujen eri vaiheissa.

Lisätietoa ja kysymyksiä julkaisutoiminnan arvioinnista ja bibliometriikasta:

acris@aalto.fi

Tenure Track -rekrytointeihin liittyvät julkaisuanalyysitilaukset sekä kysymykset:

mis@aalto.fi

Yhteistietoja

Lisätietoa ja kysymyksiä julkaisutoiminnan arvioinnista ja bibliometriikasta:

acris@aalto.fi

mis@aalto.fi