Lainauspalvelut: Kirjastokortti, lainaus, lainojen uusiminen & palautus

Lainauspalvelut Aalto-yliopiston oppimiskeskuksessa

Kirjastokortti ja lainaaminen

Lainaaminen Aalto-yliopiston oppimiskeskuksessa edellyttää voimassaolevaa kirjastokorttia. Käytössä on yksi yhteinen kirjastokortti, joka käy jokaisessa toimipisteessä. Kirjastokortin saat esittämällä virallisen, kuvallisen henkilöllisyystodistuksen Harald Herlin -oppimiskeskuksen asiakaspalvelupisteessä. Kortin saadakseen asiakkaalla tulee myös olla suomalainen postiosoite.

Muiden yliopisto- tai ammattikorkeakoulukirjastojen kortit on mahdollista aktivoida käyttöön Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen toimipisteessä. Oppimiskeskuksen rekisterissä näkyvät asiakastiedot ovat kuitenkin erillisiä ulkopuolisista kirjastoista eivätkä mitkään tiedot välity muiden kirjastojen kautta.

Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja henkilökunnan tiedot siirtyvät kirjastojärjestelmään yliopiston muista järjestelmistä:

• Saat fyysisen kirjastokortin aktivoimalla ensin asiakastietosi kirjautumalla Aalto-Primoon Aalto-yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  • Voit noutaa kirjastokortin Oppimiskeskuksen asiakaspalvelusta heti sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi kirjastokorttia.

Muiden asiakkaiden on suositeltavaa täyttää etukäteen kirjastokorttihakemus.

Asiakas vastaa kirjastokorttinsa käytöstä. Kirjastokortti on henkilökohtainen. Korttia ei saa luovuttaa toiselle henkilölle. Jos kortti katoaa, siitä on ilmoitettava välittömästi Oppimiskeskukseen.

Laina-ajat

Oppimiskeskuksen lainoissa on seuraavia laina-aikoja:

Kokoelma Laina-aika
Lainattavat kirjat (kaikissa kerroksissa) 4 viikkoa
Kurssikirjat, DVD-levyt (1. kerros) 2 viikkoa
Lyhytlainat (1. kerros) 24 tuntia
E-kirjat ks. E-kirjaopas

Lainat eivät koskaan eräänny lauantaisin tai päivinä, jolloin kaikki Oppimiskeskuksen palvelupisteet ovat kiinni.

Varaukset

Voit tehdä varauksen toisella asiakkaalla lainassa olevaan aineistoon Aalto-Primossa. Vaihtoehtoisesti voit pyytää varauksen tekemistä asiakaspalvelussa.

Saat sähköpostiviestin, kun varaamasi aineisto on noudettavissa. Noutoa odottavat varaukset löytyvät asiakaspalvelupisteen vierestä. Varauksen noutoaika on 5 arkipäivää. Itsepalveluna noudettavat varaukset ovat aakkosjärjestyksessä asiakkaan sukunimen mukaan, muut varaukset noudetaan asiakaspalvelusta palveluaikoina. Varaaminen on ilmaista.

Lyhytlainoja ja itsellään jo lainassa olevia julkaisuja ei voi varata.

Aalto-yliopiston henkilökunta voi käyttää Aalto-suora -palvelua varausten tekemiseen.

Varauksen peruuttaminen

Voit perua varauksesi Aalto-Primossa omalla asiakastililläsi. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun peruaksesi varauksen.

Mikäli varausta ei noudeta tai peruta viimeiseen voimassaolopäivään mennessä, peritään siitä 2 euron maksu.

Lainojen uusiminen

Lainaa ei voi uusia, jos:

• siihen kohdistuu toisen asiakkaan tekemä varaus,
  • asiakas on lainakiellossa,
  • kyseessä on lyhytlaina (24 h)

Lainoja voi uusia seuraavilla tavoilla:

• itsepalveluna Aalto-Primossa
  • sähköpostitse
  • puhelimitse
  • toimipisteissä paikan päällä aukioloaikoina

Yhteystiedot ja aukioloajat

Lainojen palauttaminen

Kirjalainat voi palauttaa Oppimiskeskuksen toimipisteeseen asiakaspalvelun aukioloaikoina tai postitse.
Yhteystiedot ja aukioloajat

Lainat palautetaan pääsääntöisesti automaatilla. Harald Herlin –oppimiskeskuksessa palautusautomaatti sijaitsee asiakaspalvelupisteen vieressä pääaulassa. Mikäli palautus ei onnistu automaatilla (esim. Varastokirjaston ja kaukopalveluna tilatut kirjat), lainat palautetaan palveluaikoina asiakaspalveluun tai palveluaikojen ulkopuolella palautuslaatikkoon.

Rakennuksen ollessa kiinni kirjalainoja voi palauttaa palautusluukkuun. Palautusluukku sijaitsee Otaniementien puolella (Tori-kerroksen kahvilan sisäänkäynnin vieressä).

Lyhytlainat (24 h) on palautettava Harald Herlin -oppimiskeskukseen.

Lainat on palautettava tai uusittava eräpäivään mennessä. Jos aineisto palautetaan tai laina uusitaan myöhässä, sovelletaan Oppimiskeskuksen palveluhinnaston mukaisia maksuja.

Jos lainoja ei asiakkaalle lähetetyistä muistutuksista huolimatta palauteta tai uusita, Oppimiskeskus voi lähettää ne perintätoimiston hoidettavaksi. Joissain tapauksissa myös pelkät myöhästymismaksut voidaan siirtää perintään.

Käyttösäännöt

Saatuasi kirjastokortin sinua sitovat oppimiskeskuksen käyttösäännöt ja palveluhinnasto. Tutustu niihin:

Lainat on palautettava tai uusittava eräpäivään mennessä. Jos laina palautetaan myöhässä, sovelletaan Oppimiskeskuksen palveluhinnaston mukaisia maksuja.

Jos lainoja ei asiakkaalle lähetetyistä muistutuksista huolimatta palauteta tai uusita, oppimiskeskus voi lähettää ne perintätoimiston hoidettavaksi. Joissain tapauksissa myös pelkät myöhästymismaksut voidaan siirtää perintään.

Yhteystietojen päivittäminen

Muutokset Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja henkilökunnan henkilö- ja yhteystiedoissa välittyvät kirjastojärjestelmään yliopiston henkilötietojärjestelmistä.

Muut asiakkaat ovat velvollisia ilmoittamaan muuttuneet yhteystietonsa kirjautumalla Aalto-Primoon ja tekemällä muutoksen kohdassa Oma tili. Muuttuneet yhteystiedot voi myös ilmoittaa suoraan Oppimiskeskuksen asiakaspalveluun.

Varastokirjastosta tilaaminen

Varastokirjasto on kaikkien Suomen kirjastojen yhteinen kirjojen ja lehtien varasto, josta Aalto-yliopiston opiskelijat ja henkilökunta voivat tilata kirjoja ja artikkelikopioita.

Aalto-yliopiston opiskelijat voivat tilata aineistoa Aalto-yliopiston Oppimiskeskukseen Aalto-Primon kaukopalvelulomakkeella.
Aalto-yliopiston henkilökunta voi lisäksi käyttää laajempaa Aalto-suora-palvelua.