Elokuva ja lavastus: Artikkelit ja tietokannat

Tiedonhakuprosessi

E-aineistojen käyttö ja käyttöoikeudet

E-aineistot ovat käytettävissä oltaessa Aalto-yliopiston verkossa.
E-aineistojen etäkäyttö edellyttää Aalto-tunnuksilla kirjautumista.
Aineistot löytyvät helpoimmin Aalto-Primo -portaalista
sekä tästä Elokuva- ja lavastustaiteen oppaasta.

Muut asiakkaat pääsevät e-aineistoihin oppimiskeskuksen työasemilta.

Alternative access – vaihtoehtoisia väyliä artikkeleihin

Artikkelihaku (Aalto-Primo)

Hae Oppimiskeskuksen lisensoimia aineistoja Aalto-Primon artikkelihakua käyttäen.

Keskeisiä e-lehti- ja muita tietokantoja

Alle on koottu keskeisiä elokuvan, TV:n ja lavastuksen tietokantoja. Ne ovat vain osa Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen hankkimista tietokannoista.
Kaikkiin tietokantoihin pääset Aalto-Primon kautta.

Haun muodostaminen

Lähtiessäsi muodostamaan hakua tietokannassa, kannattaa etsiä Advanced Search -linkki. Tällöin saat tehtyä monipuolisemman haun.

Kirjoita valitsemasi hakusanat riveille ja yhdistä synonyymit OR operaattorilla ja osakokonaisuudet AND operaattorilla. Käytä tarvittaessa haun apuvälineitä, fraasia, katkaisua ja jokerimerkkiä.

Haun voit kohdentaa joko kaikkiin kenttiin, tai esimerkiksi asiasanoihin, abstraktiin tai tekijään. Haun kohdentaminen  tehdään useimmissa tietokannoissa riveittäin, joten hakulaatikon perässä olevasta pudotusvalikosta valitset mihin haluat hakusi kohdistuvan. Esimerkissä siis Select a Field (opitional) -kohdasta.

ViewIt@Aalto-linkistä kokotekstiin

Kun löydät tietokannasta artikkelin viitetiedot, pääset ViewIt@Aalto-linkin kautta kokotekstiin silloin, kun Oppimiskeskus on hankkinut siihen lisenssin. Voit tarkistaa painetun lehden saatavuuden Aalto-Primosta tai kansallisesta Finna-portaalista. Mikäli aineisto ei ole saatavissa Oppimiskeskuksen kokoelmista, sen voi tilata käyttämällä kirjaston aineistonvälitys-palvelua.

Google Scholar ja ViewIt@Aalto-linkitys Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston suojatun verkon kautta käytettäessä Google Scholarin hakutuloksista on suora yhteys kokonaisiin aineistoihin (esim. lehtiartikkeli), mikäli Oppimiskeskus on hankkinut niihin lisenssin. Tällöin hakutuloksissa, heti viitteen otsikon perässä, on linkki ViewIt@Aalto.

Aaltolainen, ilmoita ongelmasta e-aineistossa Oppimiskeskukseen