Visual Resources Centre: VRC

Tervetuloa

Palvelut

Löydä korkealaatuisia kuva-aineistoja, arkistoaineistoja ja visualisointityövälineitä

Tiedätkö, mistä löytyy taiteen ja muotoilun digitaalisia teoskuvia tai korkealaatuisia arkkitehtuurin, tieteen ja tekniikan kuvia opiskelun tueksi? Miten löytäisit helposti hyödynnettävissä olevaa kuvamateriaalia projektiisi? Mitä kuva- tai media-aineistoa Aalto-yliopiston arkiston kokoelmissa on liittyen toimintaan, opiskeluun ja tutkimukseen?

VRC-palvelun tarjoamat tiedonlähteet ovat digitaalisia ja painettuja kuva-aineistoja sekä materiaaleja opiskeluun, projekteihin, opinnäytteisiin, tutkimukseen ja inspiraatioksi. VRC-palvelu auttaa löytämään hyvälaatuisia, luotettavia ja ajankohtaisia kuvatiedonlähteitä monilta eri tieteenaloilta ja aiheista.

Palvelu opastaa kuvien käyttöön liittyvissä asioissa, kuten viittauskäytännöissä. Tietopalvelussa voi saada ohjausta kuvatiedonlähteiden etsimiseen ja käyttämiseen. Voit tavata asiantuntijan varaamalla ajan etukäteen tai lähettää kysymyksesi sähköpostitse. Voit osallistua myös VRC:n tarjoamiin koulutuksiin, joita järjestetään kaikille avoimina tilaisuuksina.

Autamme kuva-aineistojen etsimisessä ja käytössä, ota yhteyttä: oppimiskeskus@aalto.fi

Työstä, tuota ja tuo esille omia media-aineistojasi

VRC-tila Harald Herlin oppimiskeskuksen ensimmäisessä kerroksessa on opiskelijoiden ja asiakkaiden käyttöön tarkoitettu työtila, jossa voi työstää digitaalista, web- tai printtimediaa, käyttää kuvankäsittelyyn, videon ja äänen editointiin sekä itsepalveludigitointiin tarkoitettuja ohjelmia, työpisteitä ja skannereita. Työpistelle kirjaudutaan henkilökohtaisella Aalto-yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Koneille ei voi kirjautua yleistunnuksella.

Tilassa voi katsella tai lainata oppimiskeskuksen DVD-kokoelmia, työstää omia projekteja yksin tai yhdessä ryhmän kanssa sekä pitää projektista näyttelyn.Tila on varattavissa pienille ryhmille työskentelyyn tai opetukseen. Odotamme asiakkaiden hallitsevan laitteiden ja ohjelmistojen käytön perusteet.

Käyttölupa ja yhteistyökumppanit

Creative Commons -lisenssi

Visual Resources Centre -opas perustuu perustuu osittain teokseen osoitteessa http://libguides.aalto.fi/imagoa

ImagOA - Avoin tiede ja kuvien käyttö -sivuston tekstin tekijät ovat Jenni Mikkonen, Mari Pesola, Maria Rehbinder, Marika Sarvilahti ja visuaalisen ilmeen tekijät ovat Metropolia, Valovirta Design, Jorgos Hatzikelis, Ulla Timonen ja Mikko Multanen. ImagOA sivusto on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Creative Commons -lisenssinvalintaprosessin pohjana Tarmo Toikkasen luoma kuva, 2014, CC0.

Hanke on saanut rahoitusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä ja toteutetaan yhteistyössä UNIFIn, Arenen, Aalto-yliopiston sekä Taideyliopiston kanssa.

undefined

Projektiryhmä kiittää kaikesta hankkeen aikana saadusta palautteesta! Lisäksi kiitämme erityisesti Opinnäytetöiden julkisuus -osion osalta Anna Johanssonia ja Valokuvat henkilötietoina -osion osalta Mervi Malista.

Löydä meidät Facebookista

VRC tietopalvelu

VRC-palvelu voi auttaa löytämään monilta taiteen ja tieteen aloilta hyödyllisiä kuva-aineistoja opiskelun ja tutkimuksen tueksi. Jos tarvitset jostain tietystä aiheesta aineistoa projektiisi tai opinnäytteeseesi, tarvitset ohjausta tietokantojen käytössä, neuvoa yleisimmissä käyttöoikeuskysymyksissä, otathan meihin yhteyttä, varaa aika tai tule käymään!

Voit lähettää kysymyksesi osoitteeseen oppimiskeskus@aalto.fi

Uusimmista aineistoista ja VRC-palvelun toiminnasta tiedotetaan Facebook-sivuilla

Visual Resources Centre VRC

Oppimiskeskus, 1. krs, Huone 110