Tiedonhankinnan opetus

Kauppatieteen koulutukset

Tiedonhakustarteissa perehdytään sähköisten tietoaineistojen ja tiedelehtipalveluiden sisältöön ja tiedonhakuun. Tilaisuuksien sisältö ja kesto voidaan räätälöidä toivomusten mukaan. Tiedonhakustartit on tarkoitettu ensisijaisesti Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijoille, seminaariryhmäläisille, jatko-opiskelijoille ja tutkijoille.

Koulutukset

Tiedonhaun opastuksen tavoitteena on, että opastustuokion (n. 1 tunti) jälkeen asiakas pystyy itsenäisesti hyödyntämään Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen tarjoamia tiedonlähteitä. Henkilökohtainen opetus sopii esimerkiksi graduvaiheen opiskelijalle, jatko-opiskelijalle tai tutkijalle.

Opastuksen jälkeen asiakas osaa ainakin seuraavat asiat:

• Aalto-Primo-tiedonhakuportaali; kirjojen ja lehtien saatavuustiedot sekä omien lainojen uusinta
  • E-kirjat, esim. Ebook Central
  • E-lehtipalvelut, esim. Ebsco
  • Tiedonhaun perusasiat: haun suunnittelu, hakutavat, hakutulosten tulkinta
  • Etäkäyttö

Lisäksi käydään läpi muita asioita riippuen asiakkaan omista toiveista, esim. Web of Knowledge (ISI), Scopus, ProQuest, Marketline jne..

Opastuksia pidetään pääasiassa aamupäivisin (ma-pe) Harald Herlin-oppimiskeskuksessa. Muista ajankohdista ja tiloista voidaan sopia mahdollisuuksien mukaan. Etäopetuksia voidaan pitää Microsoft Teamsin tai Zoomin kautta.

Varaa aika henkilökohtaiseen opastukseen

Ryhmäopastus on erilaisille ryhmille suunnattu opetus oppimiskeskukseen ja tiedonhakuun. Ryhmäopastus sopii hyvin esimerkiksi seminaariryhmille.

Opastus suunnitellaan kunkin ryhmän toiveiden mukaan, mutta sen aikana voidaan esitellä esimerkiksi seuraavia asioita:

• Elektronisessa muodossa olevia artikkelitietokantoja; esim. ProQuest ja Ebsco
  • E-kirjat, esim. Ebook Central
  • Tiedonhaun perusasiat: haun suunnittelu, hakutavat, hakutulosten tulkinta
  • Etäkäyttö

Lisäksi käydään läpi muita asioita toiveiden mukaan, esim. Web of Knowledge (ISI), Scopus, ProQuest, Marketline jne..

Opastus järjestetään mieluiten seminaariluokassa tms. tilassa, jolloin ryhmänvetäjä vastaa tilanvarauksesta. Opastuksen kesto on n. tunti. Etäopetuksia voidaan pitää Microsoft Teamsin tai Zoomin kautta.

Ryhmänvetäjä voi varata ajan opastuksen.

Varaa aika ryhmäopastukseen