Sähkö- ja tietoliikennetekniikka: Lehdet

Lehtien arviointi

Journal Impact Factor
(Journal Citation Reports, JCR)

Lehden Impact Factor kertoo, kuinka usein keskimäärin lehden kahden edeltävän vuoden aikana julkaisemiin artikkeleihin on viitattu laskentavuotena julkaistuissa artikkeleissa.

Web of Science -tietokannan viittausaineistoon perustuvat lehtien Impact Factor (IF) -arvot löytyvät JCR-tietokannasta. Journal Citation Reports (JCR) on Clarivaten ylläpitämä tietokanta, joka sisältää myös muita tieteellisten lehtien arviointi-indikaattoreita.

SCImago Journal Rank (SJR) Indicator

SCImago Journal Rank (SJR) Indicator ilmaisee lehtien näkyvyyttä Scopus-tietokannassa. SCImago Journal and Country Rank on ilmainen tieteellisten julkaisujen arviointipalvelu, jossa voi hakea tieteellisiä lehtiä esim. alan mukaan.

Eigenfactor (EF)

Lehden Eigenfactorin laskemisessa viittauksilla on erilaiset painotukset sen mukaan, kuinka korkea EF-arvo viittaavalla lehdellä on. Eigenfactor.org on ilmainen arviointipalvelu.

Julkaisufoorumi-luokitus

Julkaisufoorumi-luokitus on tieteellisten lehtien, sarjojen ja kirjakustantajien eri tieteenalat kattava tasoluokitus. Luokituksessa on kolme tasoa: 1=perustaso; 2=johtava taso; 3=korkein taso. Julkaisufoorumi on Suomen Tieteellisten seurain valtuuskunnan toteuttama hanke, ja sen tavoitteena on arvioida julkaisutoimintaa määrän lisäksi laadullisesti.

Ulrichsweb

Sisältää julkaisu- ja aihealuetietoja lehdistä, konferenssijulkaisuista ja tieteellisistä sarjajulkaisuista.

Painetut lehdet

Lehtihankinnan painopiste on elektronisissa lehdissä, mutta kaikilta yliopiston tieteenaloilta tilataan edelleen myös painettuja lehtiä. Lehtien kuluvan vuoden numerot ja noin viisi edellistä vuosikertaa on sijoitettu Oppimiskeskuksen toisen kerroksen lukusaliin.

• Lehtiä ei lainata
  • Lehdet ovat aakkosjärjestyksessä kokoelmittain
    • Kauppa & talous + Tekniikka
    • Muotoilu ja taide
    • Arkkitehtuuri
  • Vanhemmat vuosikerrat sijaitsevat pääasiassa K-kerroksen avoimissa tiivishyllyissä. Joitain vanhimpia/hauraampia lehtiä on sijoitettu suljettuun Special -kokoelmaan. Suljetussa kokoelmassa olevaa aineistoa voi pyytää käyttöön asiakaspalvelusta.

Open access -lehtitietokantoja

Open_access

E-aineistojen käyttö

Aalto-yliopiston opiskelijoille ja henkilöstölle:

• Suoraan yliopiston työasemilta, yliopiston lankaverkossa
  • Aalto-tunnuksilla kirjautuen mistä vain ja milloin vain (etäkäyttö)
  • Suoraan käyttäen Eduroam-verkkoa tai VPN-yhteyttä mistä vain ja milloin vain

Muille asiakkaille:

Lisätietoa e-aineistojen käytöstä ja käyttöehdoista.

Oppimiskeskuksen e-aineistouutiset

Aaltolainen, ilmoita ongelmasta e-aineistossa Oppimiskeskukseen