Julkaisutoiminnan arviointi - bibliometriikka: Miten tarkistat H-indeksisi?

Aiheesta muualla

Helsingin yliopiston kirjaston opas

Bibliometriikka

Oulun yliopiston kirjaston opas

Tieteellisiin julkaisuihin pohjautuva arviointi

Miten tarkistat H-indeksisi

Tutkijan H-indeksin voi tarkistaa mm. Web of Science ja Scopus -tietokannoista sekä Publish or Perish -ohjelmalla. Publish or Perish on Google Scholarin viittausten analysointia varten laadittu ilmainen ohjelma, jonka voi asentaa omalle tietokoneelleen.

Jotta tutkijan h-indeksi voidaan määrittää tarkasti, on tarkasteluun otettava vain hänelle kuuluvat julkaisut ja kaikki ne julkaisut, jotka ovat tietokannoista löydettävissä. Tämän vuoksi h-indeksin luotettavaan määrittelyyn tarvitaan aina tutkijan ajantasainen julkaisuluettelo.

Tietokannassa haetaan tarkasteltavaksi tutkijan kaikki julkaisut. Kun kaikki julkaisut on saatu kokoon esim. siirtämällä ne Marked List (WoS) tai My List (Scopus) -listalle, valitaan Create citation report (WoS) tai View citation overview (Scopus). Viittausanalyysi-näkymässä saadaan viittausten kokonaismäärä, viittausten kohdentuminen julkaisuittain ja vuosittain sekä H-indeksi.

Yhteistietoja

Lisätietoa ja kysymyksiä julkaisutoiminnan arvioinnista ja bibliometriikasta:

acris@aalto.fi

Tenure Track -rekrytointeihin liittyvät julkaisuanalyysitilaukset sekä kysymykset:

mis@aalto.fi