E-aineistojen käyttö: Eurostatin mikrodata

Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen lisensoimien elektronisten aineistojen käyttö.

Eurostatin mikrodata

Eurostat myöntää keräämäänsä mikrodataa tieteelliseen käyttöön. Jotta dataa voi hakea, organisaatiolla pitää olla Eurostatin myöntämä research entity -status, jonka jälkeen organisaation tutkijat voivat hakea pääsyä dataan yksittäisiä tutkimuksiaan varten. Aallolle on myönnetty research entity -status, ja Aallon tutkijat voivat siis hakea mikrodatan käyttölupaa Eurostatilta tutkimustarkoituksiin.

Ohjeet hakemiseen, ehdot ja hakulomakkeet löytyvät Eurostatin sivuilta. Hakemukseen tarvittavat tunnistenumero ja Aallon kontaktihenkilö ovat seuraavat:

• Research entity identification number: 2014/100/FI
  • Name of the contact person in the research entity: Ilkka Niemelä

Hakemukseen tarvitaan rehtori Ilkka Niemelän allekirjoitus sen jälkeen, kun Eurostat on ensin arvioinut myönteisesti sähköpostitse lähetetyn hakemuksen. Otathan tällöin hyväksynnän ja allekirjoituksen pyytämiseksi yhteyttä koulusi tutkimusasiamieheen (Tutkimus- ja innovaatiopalvelujen yhteystiedot).

Eurostatin datan suojausvaatimukset ovat tiukat. Dataa tulee käyttää vain Aallon IT:n ylläpitämältä koneelta. Otathan suojaukseen liittyen yhteyttä Aallon IT-palveluihin (servicedesk@aalto.fi) hakemusta valmistellessasi.