E-kirjaopas: Opettajan opas - löydä e-kirjoja kurssillesi

E-kirjat Oppimiskeskuksessa

Aalto-yliopiston käyttöön on hankittu laaja kokoelma eri alojen kirjallisuutta e-kirjoina. Lisäksi Aalto-yliopistolla on hankintasopimukset useiden e-kirjakustantajien ja e-kirjatoimittajien kanssa. Uusia hankintoja voidaan tehdä Oppimiskeskuksen määrärahojen puitteissa tai laitosten kustantamina.

Tämän oppaan tavoitteena on lisätä e-kirjojen käyttöä kurssimateriaalina tarjoamalla tietoja e-kirjoista ja e-kirjahankinnasta. Mahdolliset kysymykset voi lähettää osoitteeseen oppimiskeskus@aalto.fi.

Oppimiskeskuksen e-kurssikirjahankinta

Oppimiskeskus hankkii kurssikirjan e-kirjana jos se on mahdollista ostaa Aalto-yliopiston e-kirjatoimittajilta, ja jos e-kirja on kustannuksiltaan järkevästi hankittavissa.

Opettaja tai opintokoordinaattori voi tehdä Oppimiskeskukselle ilmoituksen uudesta kurssikirjasta Oppimiskeskuksen verkkosivuilla. Lomakkeella voi kysyä myös e-kirjan saatavuudesta sekä käyttöehdoista.

Mitä kannattaa ottaa huomioon

• E-kirja saadaan asiakkaiden käyttöön nopeimmillaan samana päivänä, hitaimmillaankin noin viikossa
  • Osa e-kirjoista on tilattu määräaikaisella sopimuksella, ja niiden tilaus arvioidaan uudelleen vuosittain
  • E-kirjat ovat Aalto-yliopistolaisten käytössä 24/7 missä tahansa. E-kirjoissa saattaa kuitenkin esiintyä suunniteltuja ja suunnittelemattomia käyttökatkoja. Katkoja on ollut hyvin harvoin, mutta Oppimiskeskus ei voi taata, että e-kirjat olisivat aina keskeytyksettä opiskelijoiden käytössä. Tämä kannattaa ottaa huomioon kurssia suunniteltaessa
  • Kirjojen käyttöehdoissa on toimittajasta riippuen eroja muun muassa e-kirjojen latauksen ja tulostuksen suhteen. Yhtäaikaisten käyttäjien määrässä voi olla myös rajoituksia

• Suosituimpia kurssikirjanimekkeitä (textbook) ei yleensä lisensoida oppilaitosten käyttöön lainkaan

Hyödyllisiä linkkejä

Oppimiskeskus suosittelee

Suoraan kustantajilta hankittujen e-kirjojen luvut ovat PDF-tiedostoja, joita opiskelijat voivat tulostaa ja ladata vapaasti omaan henkilökohtaiseen opiskelukäyttöön. PDF-tiedostoihin voi tehdä myös muistiinpanoja.

Näissä e-kirjoissa yhtäaikaisten käyttäjien määrää ei ole rajattu ja e-kirjat omistetaan pysyvästi.

Springer ja Morgan & Claypool

Kustantajilta on ostettu aihekokoelmia. Nämä kustantajat eivät myy oppilaitoksille yksittäisiä e-kirjoja.

Oppimiskeskus on ostanut Springeriltä seuraavat aihekokoelmat: Business & Management 2005-2022, Economics & Finance 2005-2021, Engineering 2010-2022, Computer Science 2010-2022 ja Chemistry and Material Science 2010-2011, 2018-2022. Näihin aihekokoelmiin sisältyy yhteensä yli 30000 e-kirjaa.

Morgan & Claypoolilta on hankittu Engineering ja Computer Science-aiheisia kirjoja. E-kirjoja on tässä kokoelmassa noin 600 kpl.

Wiley, World Scientific, Elsevier ja Taylor & Francis

Näiltä kustantajilta on ostettu yksittäisiä e-kirjoja, ja ne omistetaan pysyvästi

Kustantajien tarjontaa voi selailla kustantajien palveluissa. Jos näistä palveluista löytyy hyviä e-kirjoja kurssikirjakäyttöön, voit lähettää hankintapyynnön lomakkeella.

suoraan_kustantajalta

Muut e-kirjatoimittajat

Ebscon, ProQuestin Ebook Centralin ja Ellibsin e-kirja-alustoille voidaan ostaa e-kirjoja useilta kustantajilta. Nämä kirjat omistetaan pysyvästi. Hankintaehdotuksen voi tehdä lomakkeella täältä.

Ebscolta, Ebook Centralilta ja Ellibsiltä ostetut e-kirjat on lisensoitu tietylle määrälle käyttäjiä. Yleisimpiä lisenssejä ovat yhden tai kolmen yhtäaikaisen käyttäjän lisenssit, sekä rajattoman käytön lisenssi. Saatavilla oleva lisensointimalli riippuu kirjan kustantajasta.

Myös tulostus- ja latausmahdollisuudet ovat kirjakohtaisia. Kustantaja määrittelee sen, kuinka suuren osan kirjasta voi tulostaa ja ladata. Jos e-kirjan voi ladata koneelle tai mobiililaitteelle, on latausaika aina rajallinen.

ekirjatoimittajat

Tilauskaudeksi tilatut e-kirjakokoelmat

Bloomsbury Fashion Central, ProQuestin Ebook Central Academic Complete, O'Reilly Safari Learning Platform: Academic Edition, Sage Research Methods, Edita Lakitieto Digikirjasto, Kauppakamari Digikirjasto sekä Talentumin Päivittyvät hakuteokset (ent. Talousfokus) ja Verkkokirjahylly on tilattu määräajaksi. Näihin kokoelmiin kuuluvia e-kirjoja ei omisteta pysyvästi.

Seuraavan vuoden tilaukseen vaikuttavat e-kirjojen käyttötilastot ja aihekokoelmien hinta. Oppimiskeskus pyrkii uusimaan aihekokoelmien tilaukset määrärahojen puitteissa.

Academic Complete: yli 100 000 kirjan kokoelma, kirjallisuutta eri aihealueilta ja kustantajilta. Tulostus ja latausmahdollisuudet ovat kirjakohtaisia

Bloomsbury Fashion Central: Sisältää kolme muotiin keskittyvää kokonaisuutta: Berg Fashion Library, Fairchild Books Library, Fashion Photography Archive. E-kirjoja voi lukea vain selaimessa. Tulostus tapahtuu luvuittain.

O´Reilly Safari Learning Platform - Academic Edition: Sisältää yli 38 000 kirjan kokoelman IT-, tekniikka- ja talousalan teoksia monelta keskeiseltä kustantajalta mm. O'Reilly, Packt, Pearson, Wiley ja Microsoft. Rajaton yhtäaikaisten käyttäjien määrä. Tulostus tapahtuu sivuittain.

Sage Research Methods -tietokanta: sisältää tutkimusmetodikirjallisuutta, mm. sarjat Little Green Books (Quantitative Applications in the Social Sciences) ja Little Blue Books (Qualitative Research Methods)

Päivittyvät hakuteokset (ent. Talousfokus): Sisältää Talentumin suomenkielisiä e-kirjoja. Kirjojen sisältö päivittyy, viimeisin versio kirjoista on saatavilla Verkkokirjahyllyn osiossa Päivittyvät hakuteokset. Talentumin e-kirjoja voi lukea vain selaimessa, niitä ei pysty lataamaan omalle koneelle tai mobiililaitteelle

Verkkokirjahylly: Sisältää Talentumin suomenkielisiä e-kirjoja siviilioikeuden alalta. Talentumin e-kirjoja voi lukea vain selaimessa, niitä ei pysty lataamaan omalle koneelle tai mobiililaitteelle

Talentum